Защо да използваме устройства за автодиагностика?
С всяко следващо поколение автомобилите стават все по-дигитализирани, с което се модернизира и електрониката, създавайки все по-тесни и цялостни връзки между отделните компоненти. Накратко, повечето неизправности се прехвърлят върху софтуера, отколкото върху механиката. Понякога тези недостатъци не могат да бъдат отчетени заради недостатък в кода, отговарящ за анализите. Например, ако имате проблем с въздушните възглавници, но бордовият компютър не го отчита като такъв, съществува реална опасност да разберете за тази неизправност в най-неподходящият момент. Именно тук идват уредите за автодиагностика, които своевременно засичат недостатъците в кода и ги пренаписват.
Уредите от нисък клас могат единствено да четат кода на електронните системи, докато моделите от по-висок клас, като диагностика thinkcar измерват данните в реално време, за да ви помогнат с фините настройки на бордния компютър и много други. По обикновенните устройствата за автодиагностика обичайно са известни под названието OBD2 скенери. Всички автомобили, произведени след 1996 г., имат порт, чрез който да свържете скенера. Портът обичайно се намира близо до волана или някъде около таблото. За да включите уреда, двигателят и всички електронни системи трябва да бъдат изключени.
Какво означава OBD?
Това е бордова диагностика, която използва OBD (OBD I) или OBD2 (OBD II) порт за свързване. OBD 1 не е стандартизиран, заради което всеки производител го е проектирал по свой начин, така че кодовете, ползвани от една марка, са много различни от тези, ползвани от друга. Ползването на OBD 1 е свързано с несправедлива конкуренция, при която малките сервизи са засенчени от автомобилните дилъри, тъй като са им необходими множество различни уреди за автодиагностика. OBD 2 е задължителен за всички бензинови двигатели, произведени след 2001-ва година, а за дизеловите – след 2004-та. Стандартът на OBD 2 предлага списък от кодове, който непрестанно се допълва, при което един уред е способен да запрати запитване до бордовия компютър на всяко превозно средство.
Кои са видовете уреди за диагностика?
Днес са познати пет основни вида уреди, сред които са OBD 1 и OBD 2 скенери. Съществуват още TPMS системи, които следят налягането в гумите, било то високо, или ниско. Мултиметрите тестват електрическите вериги – напрежение, съпротивление, а волтметърът се грижи за заряда на акумулатора и предотвратява презареждане.
Как работят уредите за диагностика?
Чрез скенер за диагностика на автомобили получавате достъп до данните, които вашият автомобил автоматично записва. Повечето от тази информация е до голяма степен маловажна, с малки изключения. Именно тя трябва да се отсее от диагностичния уред. Когато включите конектора в порта на колата, я стартирайте. Някои модели уреди за автодиагностика изискват двигателят да е включен, но при други не е необходимо. Ако бъде открита грешка, остава да определите първоизточника на проблема. Уредите са специализирани в откриване на различни грешки в горивната и компютърната система, при движение на празен ход или неправилно запалване на двигателя, както и в системите за контрол на емисиите. Автомобилът алармира водача за неизправности, а чрез порта се стига до кода за грешката. След като проблемът бъде отстранен, кодът може да бъде коригиран или изтрит.
Ползи от устройствата за автодиагностика
Спестете си време и излишни разходи от посещението при механика всеки път, когато някоя сигнална лампичка на таблото ви светне. След като включите конектора, следвайте указанията от ръководството, за да разберете кои кодове са задействали сигнализацията. Понякога индикацията за проблем в една част на колата се оказва следствие на друга, много по-сериозна причина, която имате шанс да уловите навреме. Диагностичните уреди, също така, са съвместими с почти всички автомобили и всеки може да ги ползва, благодарение на растящото количество обучителни видеа от официалния производител или обикновени потребители. Една от най-големите ползи е за товарните камиони с търговски стоки, за които всяко забавяне представлява излишен разход. Най-честите проблеми при тях са свързани с дизела. Уредите могат да изследват също умерения разход на гориво и по този начин да намалят вредните емисии.